skip to Main Content
Luovuus Vapautuu Liikkumalla

Luovuus vapautuu liikkumalla

Liikkuminen on aina kuulunut omaan elämääni. Edesmennyt isämme paljasti aikuistuttuamme, että minun ja sisaruksieni viemiseen kouluikäisinä yleisurheiluharrastuksen pariin vaikutti sekä pyrkimys innostaa meitä terveelliseen liikuntaan että pitää minut ja isoveljeni poissa pahanteosta. Jostain syystä siskoni ei katsottu olevan otollinen koiruuksiin ryhtymiseen, se oli ilmeisesti vain pojille ”varattua” toimintakenttää. Liikkumaan toki siskoammekin kannustettiin. Urheilua olen ensisijaisesti pohtinut vain lihaskuntoa ja liikunnallisuutta edistävänä asiana, mutta lehdestä lukemani artikkeli (HS, 26.7., Lauri Seppälä) herätti pohtimaan liikunnan vaikutuksia henkiseen puoleen ja luovuuteen.

Liikunnan ja mielen liitto

Uusimmat alan tutkimukset viittaavat siihen, että mieli ja liikunta vaikuttavat toisiinsa voimakkaammin kuin on tähän mennessä ajateltu. Tutkimusten mukaan tavalla liikkua on suora vaikutus siihen, miten mieli toimii. Liikunnan positiivisia puolia on korostettu kautta vuosikymmenten ja yksinkertainen suositus lähteä työpöydän äärestä liikkumaan on helppo ja käypä suositus. Mielenkiintoista on, että kävely näyttäisi vaikuttavan luovuutta edistävästi vaimentamalla prefrontaalista aivoaktiivisuutta, joka vaikuttaa suoraviivaiseen rationaaliseen ajatteluun. Tilan vapautuminen muille ajattelun alueille moni meistä varmaan tunnistaa – yhtäkkiä myös mieli lähtee kävely- tai juoksulenkillä vaeltamaan. Parhaimmillaan tulee aivan uusia oivalluksia, kunhan varmistaa ettei nappikuulokkeista osallistu jokaisella lenkillä työpaikan palaveriin.

Tutkimuksien mukaan tanssi aktivoi liikuntavaikutuksen lisäksi myös onnellisuuden tuntemuksia, jopa yksin tanssiminen. Ryhmässä sosiaalinen vuorovaikutus lisää myönteisiä tuntemuksia. Kun olen pohtinut uuden kielen opintojen aloittamista, toimisiko tässä yhtälö vaativa tanssitreeni ja sen jälkeen heti kieltenopiskelua? Miksi tällä yhdistelmällä? Sen vuoksi, että tutkimuksien mukaan oppimistulokset ovat parhaimmillaan heti vaativan liikuntasuorituksen jälkeen. Miltä siis kuulostaisi yhdistelmä tanssiva kieltenopiskelija!

Valitse itsellesi kiintoisa laji

Vielä omasta harrastuksestani. Urheilulajit ovat kohdallani vaihtuneet. Yleisurheiluvaiheen jälkeen kiinnostukseni siirtyi moottoriurheiluun ja harrastin usean vuoden ajan trial-moottoripyöräilyä – tasapainoa ja uskallusta vaativa laji koukutti. ”Oikeasti aikuisena” kuvioon on astunut crossfit ja viimeisimpänä triathlon, jonka lajitreenit kylläkin korona keskeytti viime vuoden lopulla. Iloni oli ylimmillään kun pääsin aloittamaan ryhmätreenit uudestaan tänä syksynä. Lajien vaihtuminen vuosien myötä on myös tarjonnut riittävästi pohjaa omalle uteliaisuudelleni – mitä kaikkea on mahdollista oppia, riemu uuden taidon sisäistämisestä ja uuden lajin myötä tulevat uudet positiiviset tavoitteet.

Minulle treeni on ennen kaikkea mahdollisuus karistaa työajatukset mielestä, tavata tuttuja kasvoja ja syventyä lajiin liittyvien asioiden pohdintaan vapaa-ajan yhteisön jäsenten kesken. Työasiat siirtyvät syrjään kuin itsestään ja henkinen kuormittavuus kevenee. Yleensä sanotaan, että kuormittavaa treeniä ei pitäisi harjoittaa myöhään illalla. Kello 20-21 aika sopii kuitenkin itselleni mainiosti eikä vaikuta yöuneen. Kun on positiivisesti väsyttänyt itsensä illansuussa ja saanut endorfiinit liikkeelle, olo on seesteisen raukea.

Liikunta ja etätyöskentely

Olen aikaisemmin kirjoittanut siitä, miten etätyöskentelyn koetaan yleisesti olevan haasteellinen ympäristö luovalle ideoinnille. Ajatus tauottomista Teams-palaveripäivistä, joita tiedän työpäivien monissa yrityksissä korona-aikana olleen, asettuvat mielenkiintoiseen kulmaan liikuntavaikutuksen pohdinnassa. Kuinka paljon saataisiin työyhteisöihin lisää tuottavuutta, jos palaverikäytännöt pätkittäisiin vaikkapa 45 minuutin mittaisiksi ja välissä olisi aina varttitunnin siirtymä. Tällöin siirtymäajan voisi käyttää vaikkapa lyhyeen liikuntahetkeen, siirtymiseen pois työpöydän äärestä tai kevyeen jumppaan omalla paikallaan. Näin keho ja mieli voisivat luontevasti siirtyä paremmassa valmiudessa työstämään päättynyttä asiaa tai vastaanottamaan uusi aihe. Saattaisi syntyä kokonaan uusia ajatuskulkuja. Luovuus heräisi.

Juha Kojonen
Liikkuva yritysvalmentaja, joka ei tunnusta olevansa kilpailuhenkinen

Webinaarimme Ota hyöty hybridistä, vapauta luovuutesi uudessa ajassa avaa positiivisen kulman hybridiaikaan. Toimivien ja tuottavien peruskäytäntöjen lisäksi vuorovaikutteinen webinaari avaa ajatuksia uudenlaiseen tekemiseen, luoviin ratkaisuihin ja ajan vapauttamiseen henkilökohtaiseen hyvinvointiin!

Back To Top