skip to Main Content
Anne Valli, Gugguu COO profiilikuva

Anne Valli
Gugguu COO

Bränditutkimuksella hyvä kuva onnistumisista ja kehittämiskohteista

Valmennustrion toteuttaman bränditutkimuksen avulla Gugguu Oy sai hyvän kokonaiskuvan oman brändinsä tilanteesta.

Gugguu Oy valmistaa ja myy verkkokaupassaan lastenvaatteita. Vaatteet ovat korkealaatuisia, ekologisia ja eettisesti tuotettuja sekä designiltaan selkeitä. Yrityksellä on toimipisteet Oulussa ja Tampereella: vaatteet suunnitellaan Oulussa ja verkkokaupan varasto ja yrityksen kansainvälistymistiimi sijaitsevat Tampereella. Jälleenmyyjiä Gugguulla on sekä Suomessa että ulkomailla. ”Halusimme tietoa Gugguun brändin nykytilasta. Yhteistyökumppanimme ehdotti meille Valmennustrioa, sillä heillä oli yrityksestä hyviä kokemuksia”, kertoo Anne Valli, yksi Gugguun omistajista.

Ketterän yrityksen kanssa on helppoa tehdä yhteistyötä

Valmennustrion tarjoamat palvelut sopivat Gugguun tarpeisiin erinomaisesti. Ketteränä yrityksenä Valmennustrio pystyi toteuttamaan bränditutkimuksen nopeasti ja kustannustehokkaasti. Myös Valmennustrion referenssit vakuuttivat Annen. Tutkimus toteutettiin vuoden 2018 syksyllä. ”Halusimme tietää, mitä mieltä asiakkaamme ovat yrityksestämme ja tekemisistämme. Bränditutkimus oli tähän juuri oikea työkalu”, Anne toteaa.

Yhteistyö Valmennustrion kanssa alkoi yhteisellä palaverilla. ”Valmennustrion Jonna Jantunen tuli toimipisteeseemme Tampereelle. Kävimme yhdessä läpi, mitkä ovat ne keskeisimmät asiat, joihin haemme tutkimuksella vastauksia”, Anne kertoo. Tutkimuksessa käytettävät kysymykset mietittiin yhdessä Jonnan ja Gugguun tiimin kanssa. ”Jonnalla oli jo valmiita ehdotuksia, jotka yhdessä hioimme Gugguun tarpeita vastaaviksi”, Anne jatkaa.

Omat kanavat käyttöön

Kun kysymykset olivat valmiina, Gugguu hyödynsi omia kanaviaan asiakkaidensa tavoittamiseen. ”Laitoimme linkin kyselyyn uutiskirjeeseemme ja Facebook-sivuillemme”, Anne toteaa. Asiakkaiden kiinnostus kyselyä kohtaan yllätti sekä Valmennustrion että Gugguun. ”Asiakkaamme ottivat kyselyyn vastaan innostuneesti ja saimme todella paljon vastauksia!”, Anne muistelee. Lopulta Gugguun kyselylle asettamat tavoitteet ylittyivät kymmenkertaisesti!

Mitä hyötyä bränditutkimuksesta oli?

Koska vastauksia tuli erittäin paljon, yritys sai niistä kattavan kuvan omista onnistumistaan ja myös kehittämiskohteistaan. Kyselyssä käytettiin paljon avoimia vastauskenttiä, joihin asiakkaat saivat itse kirjoittaa. ”Osa vastauksista ei yllättänyt meitä, sillä kuuntelemme jatkuvasti herkällä korvalla palautetta. Tutkimuksen ansiosta saimme tietää myös asiakasuskollisuuslukumme, pienen kilpailija-analyysin ja miten voisimme edelleen kehittää tuotteitamme ja palveluitamme”, Anne kertoo lopputulemasta.

Bränditutkimuksen tekemisen jälkeen Gugguu on vahvistanut toiminnassaan niitä asioita, joita asiakkaat vastaustensa perusteella arvostavat. Yritys on tehnyt myös paljon toimenpiteitä kehittämiskohteiden parantamiseksi.

Miksi kannattaa tilata bränditutkimus?

Anne suosittelee lämpimästi Valmennustrioa yhteistyökumppanina. ”Valmennustrion kanssa työskentely oli helppoa ja ketterää. Jonna hoiti työnsä erittäin hyvin ja ammattimaisesti. Hän onnistui poimimaan hyvin kyselyn vastauksista oikeat asiat ja tekemään niistä selkeät ja kattavat yhteenvedot”, Anne kiittelee. Työn aikana Anne ja Jonna tapasivat kasvotusten sekä työtä aloittaessa että tutkimuksen valmistuttua. Muutoin viestintä hoidettiin joustavasti sähköpostilla. ”Yhteiset palaverimme olivat hyödyllisiä. Pidin myös siitä, että työssä mentiin suoraan asiaan ja reippaasti eteenpäin”, Anne jatkaa.

Bränditutkimuksen tekemistä Anne suosittelee kaikille kasvuyrityksille, jotka haluavat saada toiminnastaan kattavati palautetta. Tutkimus antaa hyvän kokonaiskuvan yrityksen tilanteesta ja auttaa myös uuden palvelun analysoimisessa.

Haastattelija: Anne Peltola / Design Inspis

Tutustu bränditutkimuspalveluumme, jonka tuloksien avulla voidaan kehittää organisaation kilpailukykyä ja erottumista kilpailijoista.

Muita asiakaskertomuksia

Anne Valli, Gugguu COO Profiilikuva
Heidi Koivuniemi

Heidi Koivuniemi
Henkell & Co. Suomi Oy

Bränditutkimuksella lisää kilpailukykyä yritykselle

Henkell & Co. Suomi Oy sai nopeasti tarvitsemaansa bränditietoa Valmennustrion tekemän tutkimuksen avulla.

Henkell & Co. Suomi Oy myy ja markkinoi emoyhtiönsä Henkell & Co. Sektkellerei KG:n tuotemerkkejä sekä valikoitujen viinitalojen ja oluttuottajien tuotteita eri puolilta maailmaa. Suomessa yrityksen suurin asiakas on Alko, jonka kautta valtaosa tuotteista tulee myyntiin.

Henkell & Co. Suomi Oy:n tuotepäällikkö Heidi Koivuniemi otti yhteyttä Valmennustrion Jonna Jantuseen, sillä hän tarvitsi nopealla aikataululla bränditutkimuksen Henkellin alkoholittomalle brändille. ”Löysin Valmennustrion verkkosivut hakukonetulosten perusteella. Ne näyttivät ammattimaisilta, joten päätin ottaa heihin yhteyttä”, Heidi kertoo työn alkuvaiheista.

Tutkimuksesta tukea käytännön työhön

Koska bränditutkimuksen aikataulu oli kiireinen, Jonna ja Heidi hoitivat keskinäisen viestinnän puhelimessa ja sähköpostitse. Itse tutkimus toteutettiin Heidin toiveesta noin kahdessa viikossa. Valmennustrion Jonnalla on monipuolisesti kokemusta bränditutkimusten teosta, joten hänen oli helppo toteuttaa asiakkaan tarpeita vastaava lopputulos pikaisella aikataululla. ”Halusin saada tutkimuksen tulokset nopeasti käyttöön markkinointiimme ja asiakastapaamisiin”, Heidi toteaa.

Tutkimus toteutettiin sähköisesti paneelin ja sosiaalisen median avulla, jonka kysymykset Jonna suunnitteli yhteistyössä Heidin ja Valmennustrion viestintäasiantuntijan Virpi Ilmakankaan kanssa.  Tutkimuksen valmistuttua tutkimustulokset ja -analyysin Jonna ja Virpi kävivät läpi yhdessä Heidin kanssa ja ne toimitettiin hänen tiiminsä käyttöön. ”Halusin saada kokonaiskuvan sekä tuotteidemme tunnettuuden osalta että kilpailijoihimme verrattuna. Työ sujui hyvin ja olin tyytyväinen tutkimuksen tuloksiin. Olisi erittäin mielenkiintoista tehdä vastaava tutkimus vuosittain”, Heidi kertoo.

Bränditutkimus antaa hyödyllistä tietoa

Bränditutkimus antoi hyviä vinkkejä ja apuja.

Heidi kertoo saaneensa Valmennustrion tekemästä tutkimuksesta hyviä vinkkejä ja apuja. ”Yrityksen toimialalla tai koolla ei ole väliä. Tutkimus on hyödyllinen kaikille, jotka eivät ole tehneet sellaista aiemmin”, hän toteaa. Tutkimus sopii kaikille yrityksille, jotka haluavat seurata oman brändinsä näkyvyyttä säännöllisesti ja parantaa näin kilpailukykyään markkinoilla. Tutkimus auttaa selvittämään muun muassa organisaation tai tuotteen tunnettuuden ja mielikuvat markkinassa, brändin erottautumisen kilpailijoista sekä sen, onko organisaation brändilupaus lunastettu.

Haastattelija: Anne Peltola / Design Inspis

Tutustu bränditutkimuspalveluumme, jonka tuloksien avulla voidaan kehittää organisaation kilpailukykyä ja erottumista kilpailijoista.

Muita asiakaskertomuksia

Heidi Koivuniemi
Back To Top