Bränditutkimuksella lisää kilpailukykyä yritykselle
29.8.2018

Henkell & Co. Suomi Oy

Bränditutkimuksella lisää kilpailukykyä yritykselle

Henkell & Co. Suomi Oy sai nopeasti tarvitsemaansa bränditietoa Valmennustrion tekemän tutkimuksen avulla.

Henkell & Co. Suomi Oy myy ja markkinoi emoyhtiönsä Henkell & Co. Sektkellerei KG:n tuotemerkkejä sekä valikoitujen viinitalojen ja oluttuottajien tuotteita eri puolilta maailmaa. Suomessa yrityksen suurin asiakas on Alko, jonka kautta valtaosa tuotteista tulee myyntiin.

Henkell & Co. Suomi Oy:n tuotepäällikkö Heidi Koivuniemi otti yhteyttä Valmennustrion Jonna Jantuseen, sillä hän tarvitsi nopealla aikataululla bränditutkimuksen Henkellin alkoholittomalle brändille. ”Löysin Valmennustrion verkkosivut hakukonetulosten perusteella. Ne näyttivät ammattimaisilta, joten päätin ottaa heihin yhteyttä”, Heidi kertoo työn alkuvaiheista.

Tutkimuksesta tukea käytännön työhön

Koska bränditutkimuksen aikataulu oli kiireinen, Jonna ja Heidi hoitivat keskinäisen viestinnän puhelimessa ja sähköpostitse. Itse tutkimus toteutettiin Heidin toiveesta noin kahdessa viikossa. Valmennustrion Jonnalla on monipuolisesti kokemusta bränditutkimusten teosta, joten hänen oli helppo toteuttaa asiakkaan tarpeita vastaava lopputulos pikaisella aikataululla. ”Halusin saada tutkimuksen tulokset nopeasti käyttöön markkinointiimme ja asiakastapaamisiin”, Heidi toteaa.

Tutkimus toteutettiin sähköisesti paneelin ja sosiaalisen median avulla, jonka kysymykset Jonna suunnitteli yhteistyössä Heidin ja Valmennustrion viestintäasiantuntijan Virpi Ilmakankaan kanssa.  Tutkimuksen valmistuttua tutkimustulokset ja -analyysin Jonna ja Virpi kävivät läpi yhdessä Heidin kanssa ja ne toimitettiin hänen tiiminsä käyttöön. ”Halusin saada kokonaiskuvan sekä tuotteidemme tunnettuuden osalta että kilpailijoihimme verrattuna. Työ sujui hyvin ja olin tyytyväinen tutkimuksen tuloksiin. Olisi erittäin mielenkiintoista tehdä vastaava tutkimus vuosittain”, Heidi kertoo.

Bränditutkimus antaa hyödyllistä tietoa

Bränditutkimus antoi hyviä vinkkejä ja apuja.

Heidi kertoo saaneensa Valmennustrion tekemästä tutkimuksesta hyviä vinkkejä ja apuja. ”Yrityksen toimialalla tai koolla ei ole väliä. Tutkimus on hyödyllinen kaikille, jotka eivät ole tehneet sellaista aiemmin”, hän toteaa. Tutkimus sopii kaikille yrityksille, jotka haluavat seurata oman brändinsä näkyvyyttä säännöllisesti ja parantaa näin kilpailukykyään markkinoilla. Tutkimus auttaa selvittämään muun muassa organisaation tai tuotteen tunnettuuden ja mielikuvat markkinassa, brändin erottautumisen kilpailijoista sekä sen, onko organisaation brändilupaus lunastettu.

Haastattelija: Anne Peltola / Design Inspis