Bränditutkimuksella hyvä kuva onnistumisista ja kehittämiskohteista
30.9.2019

Gugguu Oy

Bränditutkimuksella hyvä kuva onnistumisista ja kehittämiskohteista

Valmennustrion toteuttaman bränditutkimuksen avulla Gugguu Oy sai hyvän kokonaiskuvan oman brändinsä tilanteesta.

Gugguu Oy valmistaa ja myy verkkokaupassaan lastenvaatteita. Vaatteet ovat korkealaatuisia, ekologisia ja eettisesti tuotettuja sekä muotoilultaan selkeitä. Yrityksellä on toimipisteet Oulussa ja Tampereella: vaatteet suunnitellaan Oulussa ja verkkokaupan varasto ja yrityksen kansainvälistymistiimi sijaitsevat Tampereella. Jälleenmyyjiä Gugguulla on sekä Suomessa että ulkomailla. ”Halusimme tietoa Gugguun brändin nykytilasta. Yhteistyökumppanimme ehdotti meille Valmennustrioa, sillä heillä oli yrityksestä hyviä kokemuksia”, kertoo Anne Valli, yksi Gugguun omistajista. Haastattelimme Annea kokemuksestaan Valmennustrion asiakkaana sekä esittelemään miksi tilata bränditutkimus ja mitä hyötyjä he saivat bränditutkimuksella.

Ketterän yrityksen kanssa on helppoa tehdä yhteistyötä

Valmennustrion tarjoamat palvelut sopivat Gugguun tarpeisiin erinomaisesti. Ketteränä yrityksenä Valmennustrio pystyi toteuttamaan bränditutkimuksen nopeasti ja kustannustehokkaasti. Myös Valmennustrion referenssit vakuuttivat Annen. Tutkimus toteutettiin vuoden 2018 syksyllä. ”Halusimme tietää, mitä mieltä asiakkaamme ovat yrityksestämme ja tekemisistämme. Bränditutkimus oli tähän juuri oikea työkalu”, Anne toteaa.

Yhteistyö Valmennustrion kanssa alkoi yhteisellä palaverilla. ”Valmennustrion Jonna Jantunen tuli toimipisteeseemme Tampereelle. Kävimme yhdessä läpi, mitkä ovat ne keskeisimmät asiat, joihin haemme tutkimuksella vastauksia”, Anne kertoo. Tutkimuksessa käytettävät kysymykset mietittiin yhdessä Jonnan ja Gugguun tiimin kanssa. ”Jonnalla oli jo valmiita ehdotuksia, jotka yhdessä hioimme Gugguun tarpeita vastaaviksi”, Anne jatkaa.

Omat kanavat käyttöön

Kun kysymykset olivat valmiina, Gugguu hyödynsi omia kanaviaan asiakkaidensa tavoittamiseen. ”Laitoimme linkin kyselyyn uutiskirjeeseemme ja Facebook-sivuillemme”, Anne toteaa. Asiakkaiden kiinnostus kyselyä kohtaan yllätti sekä Valmennustrion että Gugguun. ”Asiakkaamme ottivat kyselyyn vastaan innostuneesti ja saimme todella paljon vastauksia!”, Anne muistelee. Lopulta Gugguun kyselylle asettamat tavoitteet ylittyivät kymmenkertaisesti!

Mitä hyötyä bränditutkimuksesta oli?

Koska vastauksia tuli erittäin paljon, yritys sai niistä kattavan kuvan omista onnistumistaan ja myös kehittämiskohteistaan. Kyselyssä käytettiin paljon avoimia vastauskenttiä, joihin asiakkaat saivat itse kirjoittaa. ”Osa vastauksista ei yllättänyt meitä, sillä kuuntelemme jatkuvasti herkällä korvalla palautetta. Tutkimuksen ansiosta saimme tietää myös asiakasuskollisuuslukumme, pienen kilpailija-analyysin ja miten voisimme edelleen kehittää tuotteitamme ja palveluitamme”, Anne kertoo lopputulemasta.

Bränditutkimuksen tekemisen jälkeen Gugguu on vahvistanut toiminnassaan niitä asioita, joita asiakkaat vastaustensa perusteella arvostavat. Yritys on tehnyt myös paljon toimenpiteitä kehittämiskohteiden parantamiseksi.

Miksi kannattaa tilata bränditutkimus?

Anne suosittelee lämpimästi Valmennustrioa yhteistyökumppanina. ”Valmennustrion kanssa työskentely oli helppoa ja ketterää. Jonna hoiti työnsä erittäin hyvin ja ammattimaisesti. Hän onnistui poimimaan hyvin kyselyn vastauksista oikeat asiat ja tekemään niistä selkeät ja kattavat yhteenvedot”, Anne kiittelee. Työn aikana Anne ja Jonna tapasivat kasvotusten sekä työtä aloittaessa että tutkimuksen valmistuttua. Muutoin viestintä hoidettiin joustavasti sähköpostilla. ”Yhteiset palaverimme olivat hyödyllisiä. Pidin myös siitä, että työssä mentiin suoraan asiaan ja reippaasti eteenpäin”, Anne jatkaa.

Kaikille jotka miettivät miksi tilata bränditutkimus, Anne suosittelee bränditutkimuksen tekemistä kaikille kasvuyrityksille, jotka haluavat saada toiminnastaan kattavasti palautetta. Tutkimus antaa hyvän kokonaiskuvan yrityksen tilanteesta ja auttaa myös uuden palvelun analysoimisessa.

 

Haastattelija: Anne Peltola / Design Inspis