Työyhteisön henkilöstölähtöinen johtaminen
11.4.2024

Työyhteisön henkilöstölähtöinen johtaminen

Aiemmassa työyhteisön kehittäminen ja johtaminen -blogissamme käsittelimme ylätasolla mitä työyhteisön kehittäminen ja johtaminen on sekä miten esihenkilö voi tukea työyhteisön kehittymistä yhteistyön avulla. Tässä blogissa paneudumme tarkemmin työyhteisön johtamiseen ja miten onnistua johtamaan työyhteisöä henkilöstölähtöisesti.

 

Kohti henkilöstölähtöistä johtamista

 

Henkilöstölähtöisessä johtamisessa kyse on yhteistyön tekemisestä, joka korostaa henkilöstön, johdon ja esihenkilöiden yhteistyötä. Työyhteisön henkilöstölähtöisessä johtamisessa henkilöstö osallistetaan päätöksentekoon, työn kehittämiseen ja organisaation tavoitteiden asettamiseen. Tämä lähestymistapa kertoo siitä, että henkilöstö on organisaation tärkein voimavara, ja tavoitteena on luoda työympäristö, jossa työntekijät voivat kukoistaa ja saavuttaa parhaan mahdollisen suorituskykynsä.

 

Henkilöstölähtöisessä johtamisessa johtajat pyrkivät ymmärtämään ja ottamaan huomioon työntekijöidensä tarpeet, motivaatiot ja odotukset. Tämä tapahtuu kyselemällä henkilöstön kuulumisia, kuuntelemalla heitä aidosti, antamalla heille mahdollisuuden vaikuttaa päätöksiin ja tarjoamalla heille resursseja ammatilliseen kehittymiseen. Tämä johtaa puolestaan parempaan sitoutumiseen, kun henkilöstö kokee aidosti olevansa osa organisaation päätöksentekoprosessia. Tällainen johtamistapa edistää avointa ja luottamuksellista ilmapiiriä työpaikalla, jossa työntekijät kokevat itsensä arvostetuiksi ja kuulluiksi.

 

Kokonaisuudessaan työyhteisön henkilöstölähtöinen johtaminen voi auttaa organisaatioita saavuttamaan parempia tuloksia ja luomaan kestävämpiä työsuhteita, kun työntekijöiden tarpeet ja odotukset otetaan huomioon strategisessa päätöksenteossa ja toiminnan suunnittelussa.

 

Miten toteuttaa henkilöstölähtöistä johtamista?

 

Henkilöstölähtöisen johtamisen toteuttaminen edellyttää monia käytännön lähestymistapoja, jotka keskittyvät työntekijöiden tarpeiden, motivaation ja osallistumisen tukemiseen. Tässä on muutamia tapoja, joilla voidaan toteuttaa henkilöstölähtöistä johtamista:

 

1. Kommunikointi ja aito kuuntelu

Luo avoin ja läpinäkyvä keskustelu- sekä viestintäilmapiiri, jossa jokaisella on helppo jakaa omia ideoita, huolia ja palautetta. Vaikka aikaa olisi vain hetki ja kiire painaisi päälle, on johtajan tärkeä pystyä kohtaamaan alaisensa aidosti kuunnellen. Aito kohtaaminen antaa mahdollisuuden hyvälle ja vapauttavalle keskustelulle, jossa molemmille osapuolille voi syntyä uudenlaista ymmärrystä asioista.

 

2. Tiedottaminen

Usein tiedonkulku on monimutkainen prosessi sekä yksi yleisimmistä kehityskohteista useissa organisaatioissa. Ensimmäinen asia mistä lähteä liikkeelle, on pohtia selkeät viestintäkanavat. On hyvä pohtia missä kanavassa viestitään mitäkin, jotta tieto kulkee eri tiimien ja työntekijöiden välillä. Tämä voi sisältää esim. sähköpostin, intranetin, tiimipalaverit, teams-kokoukset ja työpaikan ilmoitustaulut.

Avoin ja läpinäkyvä viestintäilmapiiri auttaa myös yhteistyön kehittämistä. Pohdi, miten voisit luoda avoimen ja läpinäkyvän viestintäilmapiirin, jossa kannustetaan jakamaan tietoa ja parhaita käytänteitä toisille. Johtaja voi toimia tässä esimerkkinä jakamalla omia ideoita sekä ottamalla avoimesti palautetta vastaan.

 

3. Osallistaminen päätöksentekoon

Anna työntekijöiden osallistua päätöksentekoprosessiin erityisesti asioissa, jotka vaikuttavat heidän työhönsä ja työympäristöönsä. Osallistamisessa on kyse yhteistyöstä, jonka perustana on vuoropuhelu, yhteisen ymmärryksen luominen kehittämiskohteista ja ratkaisujen ideointi yhdessä. Yksinkertaisimmillaan osallistamista voi lisätä lisäämällä vuoropuhelua johdon, esimiesten ja henkilöstön kesken. Tärkeä osa vuoropuhelua on toisten kuunteleminen. On tärkeää yrittää ymmärtää toisen mielipiteitä ilman omia ennakkokäsityksiä.

Vuoropuhelulle kannattaa luoda paljon mahdollisuuksia, kuten tilaisuuksia, joissa henkilöstö eri osastoilta ja organisaation tasoilta kohtaavat. Kun niitä tuetaan ja kannustetaan, tehdään aitoa vuoropuhelua. Silloin myös osallistaminen lähtee paranemaan automaattisesti. Henkilöstön hiljaisen tiedon ja ryhmävoiman hyödyntäminen on organisaation menestyksen perusta.

 

4. Koulutus ja kehitys

Tarjoa työntekijöille mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja koulutukseen, joka tukee heidän urakehitystään ja taitojensa laajentamista. Tämä osoittaa organisaation sitoutumisen työntekijöiden kasvuun ja menestykseen. Parhaita tuloksia saadaan, kun kehittämisessä hyödynnetään ratkaisukeskeisiä työskentelymenetelmiä, jotka ohjaavat toimintaa nopeasti kohti asetettuja tavoitteita. Yhteisiin tavoitteisiin pääsemistä tukee vuorovaikutteinen ja keskusteleva ilmapiiri sekä ryhmätyöskentely, jossa ratkaistaan haasteita yhdessä. Sisäisen toiminnan ja koko organisaation kehittyminen näkyy imagon ja kilpailukyvyn parantumisena.

 

5. Palautteen antaminen ja kehityskeskustelut

Tarjoa säännöllistä palautetta työntekijöille heidän suorituksestaan ja kehityksestään. Tämä voi tapahtua esimerkiksi yksilö- tai tiimipalavereissa. Järjestä myös säännöllisiä kehityskeskusteluja, joissa voidaan keskustella tavoitteista, haasteista ja mahdollisuuksista. Kehityskeskusteluissa kuuntele aktiivisesti työntekijöitä ja osoita kiinnostusta heidän näkemyksiinsä ja ajatuksiinsa. Tämä luo luottamuksellisen ilmapiirin, jossa työntekijät uskaltavat jakaa ajatuksiaan avoimesti.

 

6. Henkilöstökysely 

Henkilöstökyselyn avulla voidaan selvittää, miten parantaa organisaatioiden tuottavuutta henkilöstön hiljaisella tiedolla. Henkilöstötutkimuksen avulla selvitetään työtyytyväisyyden tila ja lisätään henkilöstön vaikutusmahdollisuuksia. Henkilöstökyselyn tulosten avulla saadaan selville mm. mitä kuormitustekijöitä henkilöstöllä on ja arvioida mitkä kuormitustekijät vaikuttavat haitallisesti työntekijöiden terveyteen. Henkilöstökyselyn tuloksien avulla on helppo suunnitella tiimikohtaiset kehitystoimenpiteet, joilla parannetaan organisaation toimintaa ja henkilöstön työhyvinvointia.

 

Yhteenvetona voidaan todeta, että henkilöstölähtöinen johtaminen on voimakas työkalu organisaatioiden menestyksen ja kestävyyden kannalta. Se edistää työntekijöiden hyvinvointia, sitoutumista ja tehokkuutta, mikä puolestaan johtaa parempiin tuloksiin ja kilpailukykyyn pitkällä aikavälillä.

 

 

Lisää eväitä henkilöstölähtöiseen johtamiseen tarjoaa Valmennustrion HYVÄJOHTAJA valmennus. HYVÄJOHTAJA -palvelumme tarjoaa eväitä vuorovaikutteiseen ja valmentavaan johtamiseen. Tutustu palveluun tästä.

 

Kirjoittanut,

Susanna Vesterlund

Susanna Vesterlund

Työyhteisövalmentaja